Erik Satie en clave de jazz contemporáneo

Celebrating Erik Satie represents a creative and stimulating selection of jazz arrangements and improvisations

Ximo Tebar is a respected guitarist and creative force from Spain who has taken the compositions of the eccentric, irascible, and innovative French composer and transmuted them into jazz ensemble performances. Tebar shakes things up while retaining enough straight-ahead jazz to appeal to the masses; it’s no accident that «En Habit de Cheval» possesses a clear reference to John Coltrane’s magnum opus, A Love Supreme (Impulse!, 1964). Like Coltrane, Tebar is fortunate enough to have recruited other outstanding musicians who can implement his complex ideas. Victor L. Schermer, All About Jazz New York

LISTEN CD «CELEBRATING ERIK SATIE»


FORMACIÓN

Sean Jones, trumpet. Robin Eubanks, trombone. Stacy Dillard, soprano sax. Ximo Tebar, guitar. Jim Ridl, rhodes, synthesizer. Orrin Evans, rhodes. BorIs Kozlov, bass. Donald Edwards, drums. Ramón Cardo, soprano sax. David Pastor, trumpet. Carlos Martin, trombone. Produced by Ximo Tebar

TRACKLIST

Gnossienne 1 (Erik Satie / Arr. Ximo Tebar). Idylle (Erik Satie / Arr. Jim Ridl. Gnossienne 3 (Erik Satie / Arr. Ximo Tebar). Gymnopedie 1 (Erik Satie / Arr. Ximo Tebar). A solas con Satie (Ximo Tébar). Embryons desséchés 2 (Erik Satie / Arr. Boris Kozlov). Croquis et agaceries…. (Erik Satie/arr. Donald Edwards). En habit de cheval 3-4 (Erik Satie / Arr. Ximo Tébar). Airs à faire fuir 2 (Erik Satie / Arr. Ximo Tébar). Véritables préludes flasques (Erik Satie / Arr. Orrin Evans)


Sin renunciar a su peculiar estilo, que combina el lenguaje tradicional del jazz con moldes musicales propios del jazz contemporáneo, y permeable a influencias de otros géneros como el funky o el flamenco, Ximo Tébar ha decidido rendir tributo a la figura de un músico inclasificable, el francés Erik Satie.

Satie (1866-1925) fue un compositor y pianista cuya vida y obra están presididas por la genialidad, la excentricidad y la irreverencia. Aunque comenzó estudios formales, no llegó a acabarlos, y prefirió a cambio trabajar en los cabarets parisinos. Muchas de sus obras exhiben una sencillez y un lirismo inconfundibles, y ejercieron influencia sobre Debussy y Ravel entre otros contemporáneos suyos. Se le considera precursor del minimalismo.

Un comentario en “Erik Satie en clave de jazz contemporáneo

Los comentarios están cerrados.